Kuvat: Anniina Oksanen ja Salla Oksanen
Teksti: Salla Oksanen ja Henna Törmänen

Talvi, mikä ihana aika ajaa maastopyörällä! Polut tasoittuivat kun kivet ja juuret jäävät lumen alle, ja aktiivisessa käytössä oleva polun pohja on tamppaantunut kovaksi. Ajaminen siis parhaimmassa tapauksessa rullaa kuin itsestään. Luonto näyttäytyy pyörän selästä taianomaisena, varsinkin aurinkoisina pakkaspäivinä.

Tässä blogissa maastopyöräilijä, PussCampin toinen perustajista ja Kuraläppä-podcastin host Salla Oksanen kertoo, miten maastopyöräily talvella eroaa kesän kruisailusta ja millaisia seikkoja talvella poluilla ajajan kannattaa huomioida. Vaikka moni pitääkin maastopyöräilyä kesälajina, ja talven tullen pyörät viedään talviteloille, kannattaa talvipyöräilylle antaa mahdollisuus – se on upea talvilaji siinä missä muutkin!

Ajaminen pakkasilla ja lumen sekä jään keskellä on erilaista verrattuna kesään, mutta pienellä varautumisella ja olosuhteiden huomioimisella ajoja voi jatkaa läpi vuoden.

Vinkki 1: Pysy lämpimänä ja nauti!

talvimaastopyöräily fat bike

Talvella maastopyöräilyssä pätevät samat vinkit kuin mihin muuhunkin ulkoiluun – pukeudu keliin ja olosuhteisiin sopivasti niin, että pysyt lämpimänä. Suojaa itsesi viimalta ja mahdollisesti märältä, mutta valitse vaatteesi myös niin, että ne hengittävät. Kyljistä avattavat tuuletusaukot ovat monelle aivan must!

Kerrospukeutuminen on myös pyöräilyssä tärkeää, jolloin vaatetuksen määrällä ja kerroksilla on helppo säätää lämpötilaa.  Talvipyöräilyyn kelpaa siis vaatteeksi samat varusteet kuin millä hiihdät tai ulkoilet talvella.

Pyöräily asettaa kuitenkin omia vaatimuksiaan esimerkiksi vaatteiden istuvuudelle, ja vaatevalinnassa tulee huomioida ajoasento – ovatko hihat riittävän pitkät, pysyykö selkä suojattuna, eihän housujen lahkeet ole liian leveät ja onhan housujen materiaali sellaista, että se kestää satulassa istumista ja polkemista. Jos pyöräily talvella on viikoittaista satunnaisen sijaan, on suositeltavaa tutustua pyörävaatevalmistajien tarjontaan.

Talvella pyöräilijöiden ikuisuusriesana on varpaiden ja sormien jäätyminen. Hiihtohanskoista voi löytyä apuja, mutta pyöräilymerkeillä on tarjolla myös erityisesti pyöräilyyn suunniteltuja hanskoja.

Oletkin ehkä joskus nähnyt hauskalle näyttäviä ”lobster” hanskoja, joka on kuin hanskan ja lapasen risteytys. Nämä lämpöhansikkaat takaavat käsien säilymisen lämpimänä, helpottavat jarrusormen käyttöä ja mahdollistavat myös Star Trekistä tutun trekkie –käsitervehdyksen hanskalapanen kädessä! 

Vinkki 2: Mistä parhaat talvireitit löytyy?

Talvella hyviä polkuja muotoutuu sinne, missä ihmisiä liikkuu muutenkin, usein siis asutusalueiden lähimetsiin ja suosituille ulkoilualueille.

Jokamiehenoikeudet pätevät myös talvella, eli talvella polkujen ajaminen on sallittua siellä missä kesälläkin. Tosin yksi poikkeus on: talvella lenkin reittisuunnittelussa tulee ottaa huomioon hiihtoladut – hiihtoladuilla ei saa pyöräillä!

Siksipä talvella on hyvä jättää osa suosikkipoluista rauhaan, jos niille pääseminen vaatii latupohjalla siirtymistä. Ladun voi ylittää niissä kohdissa missä kävelijätkin ylittävät ladun polun jatkuessa sen molemmin puolin. Tällöinkin on hyvä toimia niin, ettei pyörä tuhoa latua – vältä siis lukkojarrutusta latua ylittäessä. 

Talvella polku tamppaantuu mukavan kovapohjaiseksi mutta reunat pysyvät pehmeinä – varo siis eturenkaan tipahtamista polun reunan ulkopuolelle, muutoin kovemmassa vauhdissa tarjolla on takuuvarma OTB! (OTB = Over the bars, kun pyöräilijä kaatuu pyörän tankojen yli). Talvella kaatuminen pehmeään lumihankeen usein kuitenkin vain naurattaa.

Talvipolkujen kapeudesta johtuen muiden käyttäjien huomioiminen on entistä tärkeämpää. 

Kävelijöitä kohdatessa on kohteliasta pysähtyä ja siirtyä polulta reunaan. Kaikissa kohtaamisissa vauhtia on aina hyvä hiljentää, etteivät polkuja käyttävät ihmiset ja eläimet säiky vauhdikkaasti etenevää pyöräilijää.

Talvipyöräily maastossa nostaa suosiotaan, jonka ovat huomanneet myös reittien tekijät. Yritykset ja yhdistykset ympäri Suomen ajavat ja ylläpitävät talvipyöräilyyn soveltuvia polkuja.

Kunnioitetaan tehtyä työtä, ja otetaan huomioon mahdolliset tehdyille poluille annetut ohjeet. Esimerkiksi Pohjois-Suomen pakkaslumi tamppaantuu kovaksi pohjaksi huonommin kuin etelämmässä. Tästä syystä näillä reiteillä voi ajaa vain leveärenkaisilla fatbikeilla. Kapearenkainen pyörä kaivaantuu helposti pehmeään alustaan, joka tekee polusta röykkiöisen ja epämukavan ajaa.

Jos et omista fatbikea, usein paikalliset yritykset vuokraavat fatbikeja, sähköavustuksella tai ilman. Varmistathan aina siis onko tehdyille reiteille olemassa jotain erillistä sääntöä tai ohjetta, ja sitten vain nauttimaan ulkoilusta oikeanlaisella kulkupelillä! 

Vinkki 3: Pyörä kaipaa huoltoa myös talvella

Salla talutus maastopyöräily talvella

Maastopyörät kestävät vallan mainiosti talvella ajamisen, eikä talviajoille tarvita erillisiä pyöriä (ellet pyöräile fatbikes only -reiteillä).

Hyvin huollettu pyörä on talvellakin maastopyöräilijän paras kaveri! Jos huollat pyörääsi säännöllisesti, niin syksystä talven ajoihin siirtyminen luonnistuu aivan normaalisti ilman sen suurempia huoltotoimenpiteitä.

Pakkaset kuitenkin voivat vaikuttaa pyörään ja tuoda lisähaasteita sen kestävyydelle. Tyypillisimmät ongelmat liittyvät matalampien lämpötilojen aikana osiin, joissa on jonkinlaisia nesteitä tai öljyjä. Näitä osia voivat olla jarrut, satulatolpat sekä iskunvaimentimet. Jos pyörän toiminnan kanssa on ongelmaa, kannattaaa käyttää pyörää huollossa. Pyöräkaupan mekaanikko varmistaa, ettei jarruissa ole ilmaa, tai vaihdevaijerin kuoren sisällä ole jäätyvää vettä, joka haittaa vaihteiden toimintaa.

Kotona tehtävinä huoltotoimenpiteinä on pitää voimansiirto puhtaana ja öljyttynä. Jos sinulta löytyy iskaripumppu, voit laittaa talvella keulaan ja mahdolliseen takaiskariin hieman lisää ilmaa  – pakkanen alentaa ilmanpainetta iskareissa, jolloin pyörän ajo-ominaisuudet heikkenevät. Sama pätee renkaisiin, eli sisältä ulos viedyn pyörän renkaat voivat tuntua tyhjemmiltä ulkona kovemmalla pakkasella. Tarkkaile siis paineitasi ja lisää tarvittaessa ilmaa.

Salla vauhti maastopyöräily

Kuten yllä on jo todettu, samoilla pyörillä voi jatkaa talvella ajamista huoletta.

Riippuu kuitenkin paljon missä päin Suomea ajelet, ja kuinka jäisiä polut siellä ovat. Etelä-Suomessa polut ovat yleensä jäisempiä kuin Keski-Suomessa ja pohjoisempana.

Nastarenkaat maastopyöriin ovat aika hintavia, mutta hyvinkin tolkullinen valinta. Nastarenkailla ajaminen on hauskaa ja huolettomampaa, kun ei tarvitse koko aikaa katsella missä kunnossa polun pohja on. Lumen peittämällä pohjalla normaali maastorengas toimii ihan hyvin, mutta menosta tulee nopeasti holtitonta jos alla on yhtään jäätä! Onneksi nastarenkaat kestävät usein useamman talven, joten rengasparin hinnan voi jakaa useamman vuoden käytölle.  Nastarenkaita myydään myös käytettynä esimerkiksi Fillaritori.comissa ja Facebookin maastopyöräryhmissä. Käytettynä hankittujen renkaiden kohdalla kannattaa kiinnittää huomiota nastojen määrään, ja kuinka syvälle ne ovat painautuneet renkaan sisään.

Kuraläppä-podcastin Salla, Bob ja Mika.

Jos lisävinkit talvipyöräilyyn kiinnostaa, kuuntele Kuraläppä-podcastin talvipyöräilyjakso.

Check-list talvipoluille

  • Pidä itsesi lämpimänä! Pyöräillessä kannattaa huomioida ainakin hihojen riittävä pituus, pysyyhän selkä lämpimänä ja eihän housujen lahkeet ole liian pitkät. Ota mukaan myös varavaatteita.
  • Tarkista pyöräsi iskareiden ja renkaiden ilmanpaineet – pakkasella paineet vähenevät.
  • Muista nesteytys myös talven ajoissa, vaikket tuntisi janoa. Varaa mukaan myös pientä evästä, jotta energiaa on tarvittaessa saatavilla.
  • Tarkista missä saa ajaa ja millaisella pyörällä. Erityisesti joillain Pohjois-Suomen merkityillä reiteillä voi olla sallittua ajaa vain fatbikella. Hiihtoladuilla ei saa pyöräillä.
  • Muista ottaa lamppu mukaan, jos et ole varma ehditkö valoisan aikaan pois. Varmista myös, että sinulla on punainen takavalo, jonka käyttämistä laki edellyttää kevyen liikenteen väylillä ja teillä.
  • Nauti! Talvimaastopyöräily on ihanaa ja se avaa aivan uusia ulottuvuuksia ja maisemia harrastukseen.